5/30/2013

Culinaria 2013



Culinaria 2013 is van start gegaan gisteren(29/05) en natuurlijk kon ik dit als liefhebber van fijne culinaire hoogstandjes niet missen. Dankzij de goede mensen achter newplacestobe en het fijne water San Pellegrino kon ik aanwezig zijn op de avant-premiere om als een van de eersten te kunnen genieten van dit culinaire geweld.


Thema dit jaar (5de editie) was 'Street food' en dit uitte zich ook in de inrichting van het evenement. Op de prachtige site van Tour&Taxi's werd het oude goederenstation ingericht met scheepscontainers, ruwe constructies van houten paletten en minimale decoratie. Diverse kunstenaars werkten in combinatie met een chef een urban feel uit. Geslaagd in mijn ogen. Enig minpuntje was de felle kou in de hangar wat menig gasbrandertje niet kon verhelpen. De organisatie had waarschijnlijk gehoopt op een warme mei-avond maar dat was ze niet gegund.

Een 30-tal chefs passeren de revue gedurende de hele editie en dat staat garant voor een 23-tal Michelin sterren(1 tot 2*) en heel wat culinair geweld. Ondertussen kan men nog genieten van een champagnebar, enkele workshops, kookdemonstraties en productvoorstellingen. Meer dan genoeg dus!





Bon, mijn parcours begon met het verorberen van....wormen en insecten! Ja, ja, keuze uit enkele van de beste chefs die België te bieden heeft en meneer gaat wat wormen eten. Het pastte uiteraard in de formule van de workshop 'Insecten' en het bewust maken van het 'ecologischer' alternatief tov vlees.
Die geroosterde sprinkhanen konden mij best smaken en die chocopasta en tapenades op basis van meelwormen waren ook niet slecht maar de grote worm in het potje vond ik dan weer minder. Het zal geen dagelijkse kost worden bij mij.





Volgende stop was een mise-en-bouche waar we de keus hadden uit 4 opties. We kozen voor de tartaar van black angus beef met haring kaviaar en oosterse kruiden van Broes Tavernier/'t vijfde seizoen en het gegrild en geconfijt varken van Nicolas Scheidt/La Buvette. De tartaar smaakte supervers en rijk en werd super gepresenteerd.


















Het gerechtje van Nicolas Scheidt  smaakte ook heerlijk en bevestigde zijn kunnen waarvan ik al had kunnen genieten tijdens mijn eerder bezoek aan zijn restaurant La Buvette. Een perfect gegaard stukje varken, rijke 'vette' smaak en rokerig gecombineerd met verse kruiden. 2 mooi starters!

Over naar een must! Sang Hoon Degeimbre, een van de meest tot de verbeelding sprekend chefs die in zijn restaurant L'air du temps 2 sterren bij elkaar kookt en die nog altijd bovenaan mijn verlanglijstje staat. Hier kregen we een mooie compositie, Kalfstartaar 'au couteau'.
De naam verwijst naar het prepareren van de tartaar 'met het mes' maar ook naar het vlees van de scheermessen die de chef gebruikte in dit gerecht. Een heel fris, zilt gerecht met een friszure jus van postelein en jonge ui. Top! Dringend eens gaan bezoeken!!




De gebroeder Folmer van CouvertCouvert serveerden een broos wafeltje gevuld met een intense garnalenroom en afgewerkt met enkele knapperig gefrituurde garnalenkoppen. Meteen al een 2de hoogtepuntje.




Chef Dimitry Lysens van Magis deed me verlangen naar mijn aanstaande zomervakantie in Italië. Hij had namelijk een varkentje aan het spit hangen, een echte porchetta. Hij combineerde dit met erwtjes, boontjes, luchtige gebakken aardappeltjes en een smaakvolle lookjus. Favorietje van mijn echtgenote.










2 sterren chef Viki Geunes van 't Zilte was ook aanwezig en presenteerde een hoogst originele combinatie van groene chorizo, groene peper en gemarineerde zeebaars. Heel mooi gerechtje.






Laury Ziou van L'eveil des sens serveerde een Foie gras 'en cromesquis' met gepaneerde langoustine en een scherpe gel van kalamansi en qumquat. Dit vond ik iets minder geslaagd. Het kroketje van ganzelever was lekker maar het geheel vond ik niet top. Niet slecht maar toch.








Zwaar vuurwerk bij Pascal Devalkeneer van Le chalet de la forêt waar gekruide Wagyu steaks vakkundig op de vlammen werden gelegd om bleu geserveerd te worden in een combinatie met gruyere, kruidenpesto, koffieolie en tonka bonen. Lekker maar ondanks de vlammende grills te koud geserveerd. Maar een stukske Wagyu daar zeggen wij natuurlijk geen neen tegen, zelfs al is het koud.



Vegetarisch gerechtje van Arabelle Meirlaen. Een beetgare groene aspergekop over rauwe venkel in een groentejus en gedreseerd met een frisse vinaigrette van koriander en gember en verse kruiden. Een ogenschijnlijk simpel gerechtje maar hier zit veel werk in. Voor mij de topper van de avond. Perfecte combinatie en prachtig gepresenteerd.




Ons laatste hoofdgerechtje was van de hand van Mario Elias van Le cor de chasse. Op dit schilderijtje hebben we een stukje duif met ganzelever en structuren van rode biet. Diepe aardse smaken en wederom een prachtige presentatie.




Tijd voor de dessertjes.
Jean-Philippe Darcis bood een werkelijk mooi opgebouwd dessertje waar we een kaneelwafeltje, chocolade, verse sinaas, een pistache sponscake en nog wat lekkers in terug vonden. Teveel om te onthouden maar werkelijk heerlijk!






Marc Ducobu had een mousse van passievrucht en mango met een room van platte kaas, citroen en limoen schuimpje en vanille guimauve als dessert. De expertise van deze pattisier liet zich smaken, perfecte smaken en structuren.


Tussen alle chefs kon je ook het mooie gerijpte vlees gaan bekijken(en kopen) van de meesterslagers Dierendonck en Rondou die al lang niet meer onbekend zijn in foodie-land. De kwaliteit die hier lag was werkelijk ongezien.

We lieten ons ook verleiden door een workshop 'Foodpairing beer by Brussels Beer Challenge'. Ik verwachtte mij aan wat de titel zei maar wat we kregen was een commerciele voorstelling van 1 bier door een brouwer. Het bier was de Blanche de Namur van Brasserie du Bocq en was best lekker.
 Een licht en fris witbier(tarwe) met een toets van citrus en koriander, ideaal zomerbiertje. Maar toch was ik teleurgesteld, hier had ik meer van verwacht en in het algemeen was het drankenaanbod eerder zwak te noemen. In een land als België dat wereldwijd bekend staat  om zijn bieren is opteren voor Leffe van limonadefabrikant Inbev een gemiste kans. Inbev staat natuurlijk commercieel sterk en ik vermoed dat het daarmee te maken heeft maar toch had men hier meer aandacht aan kunnen besteden. Gelukkig hadden ze Duvel tripel hop 2013 in aanbod wat mijn ongenoegen ietwat kon minderen.

Een meer dan geslaagde avond en als je de kans hebt om te gaan niet twijfelen, het festival loopt nog tot en met 2 Juni en is zeker interessant voor degenen die willen kennis maken met deze chefs.

Ook aanwezig en met dank voor het gezelschap:


Enjoy,

Kev


No comments:

Post a Comment